Amper één maand na de opening van het derde strijkatelier van dienstenbedrijf ’t Gerief, start dit succesvol sociaal economie bedrijf met een nieuwe dienst: de Strijkophaaldienst. In eerste instantie wordt er samengewerkt met zes organisaties uit Herentals en Lille die hun medewerkers deze gezinsvriendelijke dienst wensen aan te bieden.De combinatie van werk en gezin is vaak niet gemakkelijk. Daarom deed Minister van Sociale Economie Kathleen Van Brempt in 2008 een oproep aan alle werkgevers om gezinsvriendelijke diensten aan hun medewerkers aan te bieden. ’t Gerief voerde ter voorbereiding van de projectaanvraag, in samenwerking met VOKA, een behoeftenonderzoek uit bij de medewerkers van AZ Sint Elisabeth, Stad Herentals, OCMW Herentals, WZC Lindelo, Gemeente Lille en Gielsbos (vzw Kinsbergen). Uit het onderzoek kon worden afgeleid dat heel wat medewerkers wensen gebruik te maken van een Strijkophaaldienst. De samenwerking met alle bovenstaande organisaties bleek ambitieus te zijn, want ’t Gerief heeft hiermee de op één na grootste toekenning van Vlaanderen bekomen bij Minister Van Brempt.’t Gerief is een dienstenbedrijf dat duurzame tewerkstelling en dienstverlening wil aanbieden. De Strijkophaaldienst kadert volledig binnen beide doelstellingen: met de nieuwe dienstverlening kunnen meer klanten zeer laagdrempelig worden bereikt, er worden samenwerkingsovereenkomsten aangegaan met grote organisaties uit de regio én er zullen meer tewerkstellingsplaatsen gecreëerd worden.Een ambitieus idee, maar wel haalbaar, want het concept is vrij eenvoudig: medewerkers nemen hun te strijken wasgoed mee naar het werk, ’t Gerief pikt deze op, strijkt de was in één van de ateliers en brengt de was weer terug naar het werk. De voordelen zijn overduidelijk: de werkgevers creëren extra vrije tijd voor hun medewerkers, de dienstverlening is goedkoop door het gebruik van dienstencheques én ’t Gerief kan door deze nieuwe dienst meer duurzame tewerkstellingsplaatsen creëren. [b]’t Gerief, een succesvol dienstenbedrijf[/b]Amper 3,5 jaar na de oprichting van dit bedrijf door een aantal PWA’s en OCMW’s uit de Kempen, heeft ’t Gerief al heel wat bereikt. De Dienst Huishoudhulp breidde ondertussen uit tot meer dan 140 huishoudhulpen die meer dan 750 tevreden klanten ondersteunen in het huishouden. De Strijkdienst baat drie strijkateliers uit in Olen, Vorselaar en Lille. Het totaal aantal medewerkers van ’t Gerief tikt hiermee aan tot meer dan 160 medewerkers, terwijl het personeelsverloop bijna het laagste is in de sector. Hierdoor kan dit bedrijf als hét voorbeeld gezien worden van de Kempen waarin sociale en economische doelstellingen succesvol kunnen worden gecombineerd. ’t Gerief heeft een hart voor de medewerkers én de klanten, dit blijft zo, ongeacht de grootte van het bedrijf!De oorzaak van dit succes is niet te zoeken bij sterk doorgedreven reclamecampagnes, wél in het maximaal streven naar kwaliteit. Kwaliteit in de arbeid door een sterk uitgewerkt personeelsbeleid, kwaliteit in het eindproduct door steeds opnieuw te kiezen voor deskundige opleiding en begeleiding en professionele en hoogwaardige materialen.